شماره تماس

021-66727230

1473971490000_IMG_684465-1

تفاوت لنز‌های سینمایی و عکاسی در چیست؟

لنز‌های سینمایی و عکاسی لنزهای سینمایی چه فرقی با عکاسی دارند؟ چرا باید از لنزهای متفاوت برای سینما یا عکاسی

لنز‌های سینمایی و عکاسی

لنزهای سینمایی چه فرقی با عکاسی دارند؟ چرا باید از لنزهای متفاوت برای سینما یا عکاسی استفاده کنیم؟ درحالی که می‌توان با لنزهای عکاسی به کیفیت مطلوب‌مان برسیم؟ بعضی از افراد فکر می‌کنند حالا که دوربین‌های DSLR داریم، می‌توان با آن ویدیوهای باکیفیتی را تولید کرد و هیچ نیازی به تهیه لنزهای سینمایی ندارند. چرا که لنزهای still یا همان عکاسی می‌توان به نتیجه خوبی رسید. اما این افکار کاملاً اشتباه است و باید برای هرکاری چه عکاسی چه سینما، از لنز مناسب استفاده نمود تا بتوان کیفیت خوبی را داشته باشیم. با سینماکالا همراه شوید تا تفاوت لنزهای سینمایی و عکاسی را متوجه شوید.

مشخص‌ترین تفاوت؛ قیمت بالای لنز‌های سینه

در صنعت تصویربرداری تجهیزاتی چون لنزها قیمت بالاتری نسبت به تجهیزات عکاسی دارد. قیمت‌ یک لنز Cine شاید در نظر یک عکاس حرفه‌ای بسیار بالا و غیرمنطقی به نظر بیاید ولی با توجه به ویژگی‌هایی که دارند و قابلیت‌های که ارائه می‌دهند خرید یا اجاره آن‌ها برای پروژه‌های تصویربرداری کاملاً منطقی است.

بررسی از نظر وزن و ابعاد

لنزهای سینه از لنزهای still سنگین و محکم‌تر هستند. به عنوان مثال عکس زیر یک لنز کامپکت 28mmCarl Zeiss است و یک لنز 28میلی‌متری still کنار هم قرار داده شده است. معمولاً لنزهای سینه از قطرهای یکسانی برخوردار هستند. این ویژگی هزینه خرید را چندین برابر کم کرده است و همچنین خرید تجهیزات اضافی، کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال برای یک مجموعه‌ای از لنز می‌توان از یک فیلتر ND استفاده نمود.

تفاوت لنزهای سینمایی و عکاسی

کنترل فوکوس؛ متمایزکننده تفاوت لنزهای سینمایی با عکاسی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که لنزهای سینمایی را با عکاسی متمایز می‌کند، وجود کنترل فوکوس است. اغلب لنزهای عکاسی یا still از موتور فوکوس و سیستم فوکوس خودکار بهره‌مند هستند. در عکاسی معمولاً سوژه هایی که مدنظر هستند، ثابت‌اند و می‌توان با یک با فوکوس خودکار یا حتی دستی، عکس باکیفیتی را گرفت. اما اگر بخواهید بر روی سوژه دوم یک تصویر فوکوس کنید، نیازمند زمان بسیاری هستید تا با فوکوس کردن، بتواند تصویر واضحی را پدید آورد. همچنین نکته مهم دیگری که باید مدنظر خود قرار دهید، رینگ فوکوس لنزهای عکاسی دقت کافی ندارند.

تفاوت لنزهای سینمایی و عکاسی

لنز‌های سینمایی پارفوکال هستند

در لنزهای عکاسی همان‌طور که می‌دانید با تغییر فاصله کنونی باید 2بار بر روی سوژه مدنظر خود فوکوس کنید. این یعنی با زوم کردن فاصله فوکوس و عمق میدان کمی تغییر می‌کند. این ویژگی می‌تواند در هنگام فیلم‌برداری تاثیر بدی بگذارد. چرا که تا به حال پیش آمده که که در حالت رکوردینگ Zoom in یا Zoom Out کرد.

در این حالت سوژه از فوکوس خارج شده و تا حدودی تصاویر تشکیل شده واضح نیستند. برای حل این نوع مشکلات باید از لنزهای پارفوکال استفاده کرد. همان لنزی که تفاوت عمده لنزهای سینمایی از عکاسی است. حال معنی دقیق پارفوکال چیست؟ یعنی زمانی که بر روی سوژه فوکوس می‌کنید، فوکوس مستقل از فاصله کانونی ثابت می‌ماند.

تفاوت لنزهای سینمایی از عکاسی

با توجه به تمام ویژگی‌هایی که همراه با سینماکالا بررسی کردیم، باید بدانید که اگر قصد دارید با لنز‌های پرایم یا ثابت، فیلم‌برداری کنید، استفاده از لنز‌های Still می‌تواند در شرایط معمولی مناسب، باشد همان لنزهایی که در عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی در شرایط نوری تاریک یا متغیر و هم‌چنین فیلم‌برداری با کادر یا سوژه متحرک و یا فاصله کانونی و یا فاصله فوکوس متغیر، تفاوت این دو نوع لنز کاملاً مشخص است و در این شرایط است که قیمت بالای لنز‌های سینمایی قابل توجیه است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من